Més informació [ Detall d'activitat

 
REC0020425   La filosofia del ioga i les bases de la creativitat artística: eines i dinàmiques per introduir-les dins l'aula
2019-2020   Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària
  
   6/7/2020 - 18/7/2020 (20 hores) de 10:00h a 14:00h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Grup d'ensenyants de l'Urgell-Segarra
  
   Activitat telemàtica
  
  
Cost matrícula (Euros)   30
  
Descripció i   Metodologia:   El curs combinarà la teoria i la pràctica, s'aprendran recursos i dinàmiques de ioga, educació conscient i creativitat artística per a ser utilitzades tant amb els alumnes dins l'aula com també pels mateixos professors i professores en benefici de l'exercici de la seva tasca docent.
Aquestes eines i recursos ens serviran per aprofundir i millorar la consciència i el coneixement d'un/a mateix/a (física, mental i emocional) per a després poder millorar la gestió interior d'allò que ens succeeix dins el nostre espai més íntim, l'espai interior.
Aquest coneixement permetrà una millora de la relació amb un/a mateix/a, fet que afavorirà la cohesió dins l'aula i la relació entre alumnes i professors/es.
El curs es desenvoluparà online amb el suport de vídeos, textos i àudios. Es faran també una trobada telemàtica en directe amb totes les alumnes del curs per a plantejar dubtes i aclariments, l’últim dia del curs. El curs estarà a un campus virtual, on es podran consultar els documents del curs, enviar les tasques realitzades i fer consultes per resoldre dubtes de manera individual en grup per a aquelles persones que no puguin assistir a la trobada grupal online
Cada participant necessitarà ordinador amb connexió a internet.
  
Objectius   • Oferir recursos pràctics per al coneixement d'un/a mateixa (coneixement del cos, la ment i les emocions)
• Conèixer el ioga integral i les seves diferents vies de creixement personal
• Conèixer la filosofia de l'educació conscient
• Conèixer la filosofia de l'art teràpia
• Aprendre exercicis bàsics de ioga, arteràpia i educació conscients per a ser desenvolupats dins l'aula
• Aprendre exercicis de ioga dirigits al professorat
• Augmentar el coneixement i la gestió del cos, per a després aplicar eines de reeducació postural, de consciència de la respiració i exercicis de relaxació
• Millorar el coneixement de la ment i del seu poder d'atenció i concentració.
• Fomentar el desenvolupament dels sentits
• Desvetllar els mecanismes de l'ego i el coneixement d'un/a mateixa
• Ampliar el coneixement i les eines per a gestionar, acceptar i expressar les emocions.
• Gestionar els límits de forma empàtica i assertiva.
• Transmetre la importància i el poder d’estimular la creativitat en la infància
• Foment de la reutilització i de la creació de materials a partir d'elements naturals o reciclats.
  
Continguts   PART 1 -EINES DE IOGA FORA DE L'AULA PER AL PROFESSORAT
En aquesta primera part aprendrem què és el ioga integral, en què es basa, quins objectius i quines eines ens proposa per tal de conèixer i treballar el nostre interior, la ment, el cos i les nostres emocions i sentiments.
A-Què es el ioga integral? Definició, origen i filosofia.
B-Aspectes bàsics del hatha ioga o ioga del cos. Consciència corporal i reeducació postural. Consciència i treball amb la pròpia respiració. El sistema energètic del cos. La capacitat de relaxació.
C-Aspectes bàsics del raja ioga o el ioga de la ment. Ment superficial i ment profunda. Gestió dels pensaments. Treball de l'atenció i dels sentits. Ego i essència. El jo conscient i els altres jos. El crític interior.
D-Aspectes bàsics del bhakti ioga o ioga dels sentiments Capacitat de sentir. Emocions, sentiments i pensaments. Pensar les emocions versus sentir les emocions. Emocions i energia. Expressió i gestió de l'energia emocional. L’art d’estimar.
E- Les altres vies del ioga. Gñaña ioga o el ioga del discerniment. Karma ioga o el ioga de l’acció. Dhyana ioga o el ioga de la meditació.

PART 2. EINES DE IOGA I ARTERÀPIA DINS DE L'AULA
En aquesta segona part oferirem recursos pràctics per a ser desenvolupats dins l'aula amb l'alumnat. Recursos senzills i de fàcil aplicació que permetran abordar d'una manera global tots els aspectes de la persona i que facilitaran una millor comprensió i gestió dels processos físics, mentals i emocionals dels i les alumnes.
A. El coneixement del cos. La reeducació postural. Consciència de la respiració. L'aprenentatge de la relaxació
B. El coneixement de la ment. Gestió dels pensaments. La concentració i l'atenció plena.
C. El coneixement de les emocions. Les emocions pròpies i les dels altres. L'expressió de les emocions.
D. La dinàmica dins l'aula. La cohesió de grup. L'acceptació pròpia d'un/a mateix/a i la de l'altre. L'alegria i l'humor dins l'aula
E. L'educació conscient i respectuosa. La consciència de com eduquem i de com ens comuniquem com a professors/es. La introducció i la gestió dels límits dins l'aula. La gestió de conflictes dins l'aula.
F. L'art com a eina de coneixement i d'expressió. La importància i el poder de la creativitat. L'art com a teràpia. La simplicitat de l'art. Els objectius dels treballs artístics. Les normes en la creativitat i en l'expressió artística.
G. Els materials artístics. La tria de materials i d'exercicis artístics. La natura com a font de materials i d'inspiració. El valor i la inspiració en el reciclatge de materials.
  
Formador/a   Eulàlia Sera i Felip; Rita Macias Garcia; Janira Villalta Pons
  
Avaluació   S'ha de participar al fòrum de curs
Es demanarà a l'alumnat que realitzi una proposta d'activitat de ioga i una altra proposta d'activitat creativa per a realitzar amb els seu alumnat dins l'aula.
En segon lloc es demanarà a les alumnes un text de reflexió sobre els conceptes filosòfics i de creixement personal oferts durant el curs.
En tercer lloc, es passarà un qüestionari tipus test amb els conceptes bàsics del ioga i de l'educació conscient.
Hi haurà trobades online, a l'inici i l’últim dia del curs per a resoldre dubtes.
Cada participant valorarà els diferents aspectes de l'activitat i el seu grau de satisfacció en relació a l'assoliment dels objectius previstos en un qüestionari d'avaluació que rebrà a través de l'entorn virtual d'aprenentatge del curs.
  
Requisits de  certificació   S'hauran de realitzar les activitats proposades de manera satisfactòria.
  
E-mail   geus@mrp.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 29/05/2020 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).